Semaforen har sträckt ut sin arm för åttatågets
ankomst och stationskarl Skoglund börjar vandringen till grind och
växel. Ljusstrålar tränger ut från skogen genom
höstmörkret, då bommarna dras över vägen och
Skoglund visar klarsignal med råoljelampan. Stins Karlsson i sin
kungliga gestalt, med galonerad uniformsmössa på sitt mörka
huvud med ansat helskägg, mönstrar den stora publiken och lystrar
efter den gälla tågsignalen. Med svängande handlykta tar
stinsen emot.
Tåget kommer
Samhällets honoratiores, hantverkare, gesäller, smeddrängar
och andra platsinnehavare, stod uppställda som vanligt en lördagskväll.
Bland publiken fanns obligatoriska platsinnehavare som ytterst sällan
missade denna glimt av stora världens uppenbarelser i kupéfönster
eller i form av perrongflanörer.
Stinsens lykta med rött lyse syns genom massan och tåget bromsar
in med gnissel och brak. Passagerare på- och avstiger, kort- och
brevskrivare lämnar sin post i kupén närmast lokomotivet.
Lokets eldare går av och öppnar stora luckan och krafsar fram
förbrända kol ur eldpannan.
När tåget gått samlas småpojkar och vattnar den
stora slagghögen mellan rälsen. Stationskarlen går in
med sin lykta och hunden Rulle slinker genom dörren och vänslas
lite trögt med sin husse. Gustaf Ohlander drar hem sillådan,
som kom från Halmstad och utminuteras framför förstukvisten
måndag morgon. På Stationsgatan myllrar människolivet.
Var och en går till sitt.
Frälsningsarmén
Lyktan på hotellknuten släpper ut sitt bleka skimmer och liksom
pekar hän mot Frälsningsarmén, som har basar och storbesök
från huvudstaden. Handelsdepartementets adjutant Gustafsson gästar
med varor, bälgaspel och munter sång, förkunnar om Frälsningsarméns
kämpande, trogna skara, hur armén marscherar på.
Förutom departementets saluförda alster hade kårens knepiga
soldater åstadkommit en fyndig kolgruva och hiss som skakade våldsamt
vid nedfärden till dessa arbetets söner, som spettade och släggade
på stora stenkolsbumlingar. Atmosfären i gruvan var illusoriskt
äkta för ett barns sinne. Många femöringar offrades
för upplevelsen.
Musik man minns
Återkomna ur gruvans sparsamma ljus till sextettsmusikens taffeltoner
smakade kaffet liksom hallelujasångarnas melodier, där samtidigt
blivande riksdagsmannen från Häradsköp spelade sin fiol
med stråkdrag i presto. Det var musik man minns. Hornblåsarna
hade sina harmonier i en enkel form, som småningom ersattes med
en utvecklad harmonik då arméns utomordentligt skicklige
major Östby revolutionerade arrangemangen så blåsarna
kunde göra musik som lät som musik för endast
ett fåtal instrument. De förslitna bas och efterslag
hamnade på hyllan efter sin gärning.
Adjutant Gustavssons refräng De kritiska är efter och
ser har inte längre samma betydelse då barnaårens
pladder har växt fram till allmän förståelse med
aktning. Frälsningsarméns genombrott i Skillingaryd började
tydligen efter sekelskiftet och större motstånd kan nog inte
uppvisas, förutom det tillfälle då pastor Y vägrade
att konfirmera frälsningssoldaten I A. Men denna vägran togs
tillbaka efter kraftigt ingripande från anhöriga.
Arméns första lokal
Frälsningsarméns första lokal i Skillingaryd uppfördes
intill Skolgatan genom patron Åkerman och 1892 startade kåren
sin verksamhet. Lokalen, cirka 8 x 12 meter, hade entré på
gaveln och vindskydd med biljettkontor. I denna förstuga dröjde
vinddrivna och upptågslystna individer, som också ventilerade
sina problem med vakthavande soldat. Lokalens ljusa boisering på
väggarna, sittbänkar med ryggstöd i lister, takets enkla
fotogenlampor och vita gardiner för avskärmade fönster
gav - efter nutida förhållanden - ett spartanskt intryck.
När soldatskaran tågar in övergår publikens stilla
nyfikenhet till gripenhet, atmosfären blir varmare. Befäl och
hedersmännen Svening Johansson, Tolf-arna, Johan i Duveled, Söderberg
från Götafors, Morlidenssmederna går upp på plattformens
tre avsatser bakom barriärens röda drapering. Nu bryter hallelujaropen
loss och Moliamännen kan tangera taket med sina uppsträckta
händer från översta hyllplatsen.
Många gäster
Gäster som i tal och ton förmedlat det glada budskapet från
denna plattform har namn som gått till historien: kommendör
Mårdberg, Larsson, Wickberg som harpolekare och god sångare,
Bruhnberg med alpzittra, Duritz och Domonicue på tvärflöjtar,
Värnamokårens hornblåsare med C A Pettersson och Klingberg
i blickfånget.
När Huskvarna armémusikkår gästade med Öhman
som skicklig kornettist och ledare och Lundgren dito basunist, då
var Skillingarydspubliken riktigt med på noterna.
Märkligast bland allt musikutövande på Frälsningsarmén
var dock arméns ambulerande stabsmusikkår med sin ledare
major Dav Karlsson, som en tid årligen besökte Skillingarydskåren.
Den lilla lokalen hade inte tillräckligt plats för den stora
publiken eller de märkliga tonkaskadernas blandning med bastrummans
åskslag som kunde få väggarna att vibrera, men då
stod, lyckligt nog, gamla missionshuset till förfogande.
Nämnas bör också den kvinnliga sångbrigaden med
Anna Ring som kunnig solist och ledare. Då var välljudet disciplinerat
på den mjukare linjen och kunde nog uppta konkurrensen med dagens
välljudande körer, om nu detta stode till buds.
Den gamla lokalens textade skriftord på fondväggen intill taket,
De gå åstad gråtande och komma tillbaka med jubel
bärande sina kärvar, har till punkt besannats.
Robert Andersson
|